jueves, 27 de enero de 2022

COVA-ERMITA DE SAN ROMÁN. BERNEDO. ÀLABA

San Román de Campezo, a la dreta el pic de la Muela i a l'esquerra el cingle de San Román.

Situació:

Per acostar-s’hi cal anar cap a San Román de Campezo (Durruma Kanpezu) que està a uns 38 km al sud de Vitoria (Gasteiz). Aquest nucli, d’una trentena d’habitants, s’integrà el 1965 al municipi de Bernedo. Pertany a la “Cuadrilla de Montaña Alavesa” i està a tocar del parc natural d’Izki.

Arribats al poble comencem a caminar al costat de l’església parroquial de la Nativitat, per l’esquerra comença un camí ample i herbat, quan portem una estona pujant un pal indicador assenyala, cap a l’esquerra, un corriol que pujant en ziga-zaga du cap al peu del cingle de San Roman on es troba la cova.

Descripció:

La cova també és coneguda com la “Cocina de los Moros”. A l’interior hi ha una fornícula amb la imatge del sant del segle XVII i un altar amb una petita creu. La cova està tancada per una reixa.

Damunt de la cinglera existí un poblat fortificat de l’edat del Ferro, també conegut com a “Trinxera de los Moros”. Per la zona hi ha algunes coves que foren aprofitades com a lloc d’enterrament en l’edat del Bronze i una d’aquestes coves es convertí en època alt-medieval en una ermita en honor a Sant Román.

Si continuem la ruta pel corriol que ressegueix el vessant del cingle arribarem al coll de la Casilla, aquí trobem el camí que puja des del poble i també podem acostar-nos cap al cim de la Muela de 1.050 metres des d’on es gaudeix d’un panorama esplèndid.