lunes, 16 de julio de 2018

BALMA DE CAN SOLÀ. EL BRUC (ANOIA)

Situació:
Per l'A-2 en direcció a Igualada, un cop passat el poble del Bruc i just abans d'arribar a l'hotel del mateix nom, cal seguir el desviament de Can Massana i Montserrat (B-111) i de seguida trobem, a l'esquerra, l'accés de l'antiga carretera N-IIa del coll del Bruc. Cal seguir-la fins molt poc abans del km. 572, on a la dreta trobem l'accés a la urbanització Montserrat Park i just davant, a l'esquerra de la carretera surt un camí que, en poc més de 5 minuts, ens porta a la balma. Cal dir que trobar un lloc per aparcar a prop pot ser complicat.
Una altra manera d’arribar-hi tot fent una bonica passejada és des de la gasolinera el Bruc, situada en l’A2, just desprès del túnel, en direcció a Barcelona.
Sortim del davant de la gasolinera seguint el gran aparcament en direcció al túnel, anem paral·lels a l’autovia i desprès per una pista de terra que puja lleugerament, passem per sota l’autovia (8 min) i un cop a l’altre costat continuem pel camí que segueix per la vora del bosc i que agafem darrera d’un petit talús de terra, anem guanyant alçada de forma decidida.
Trobem un camí transversal (14 min) que seguim cap a la dreta, amb senyals de color groc. De seguida deixem un corriol a l’esquerra que s’endinsa cap el bosc i als pocs metres abandonem dos camins a l’esquerra, en un d’ells hi ha un rètol que ens avisa del perill d’abelles, seguim doncs la pista que enlairada va paral·lela a l’autovia.
Cal estar atents (19 min) ja que cal deixar la pista per seguir per un ben marcat camí que surt a l’esquerra amb un cadenat, seguim les senyals grogues i arribem a la balma de Can Solà (30 min).
Font
Descripció:
Estem en un lloc força feréstec, al davant d’una balma espectacular de 120 metres de llargada, una fondària màxima de 35 metres i una alçada d’uns 15 metres, a més a més en el sostre extraplomat de 34 metres s’han obert 10 vies d’escalada de gran dificultat molt cobejades pels escaladors.
Es calcula que la superfície total aixoplugada és de 3150 metres quadrats.
Del fons de la balma, arran de la paret, brolla aigua d'un petit forat, originant una concreció de pedra tosca al seu voltant; segons l’època de l’any la font pot esdevenir  abundosa o pot quedar eixuta. Sembla ser que antigament, aquesta font, dita de Can Solà, alimentava un gran dipòsit que s’utilitzava per regar les feixes de conreu que s'estenien sota l'antiga carretera a Igualada.
Tanmateix hi ha les restes d’un vell corral o hi guardarien el ramat.