jueves, 6 de septiembre de 2018

COVA DE L’ARMENTERO I LA CASA DE LA TOBA, BETETA (CUENCA)

Camí del mirador. Hoz de Beteta

Situació:
Seguint la carretera CM-210 de Beteta a Puente Vadillos, a uns 2 km abans d’arribar a aquesta darrera població es troba l’accés a la Font de “los Tilos”. Ens trobem en plena “Hoz” de Beteta que juntament amb el “Sumidero de Mata Asnos” ha estat declarat com a Monument Natural. Es tracta d’un congost fluvial força espectacular, excavat pel riu Guadiela, d’uns 6 km de llargada i amb parets verticals de 80 metres d’alçada. És un paratge espectacular amb abundant fauna i exuberant i variada vegetació.
Creuem el pont sobre el Guadiela i seguim un sender que comença davallant fins al nivell del riu, passem pel costat de la presa de “los Tilos” i per un camí més ample ens endinsem pel bosc i comencem a guanyar alçada, superant poc a poc un considerable desnivell. El camí es senyalitzà l’any 2008, ja que es tracta d’un itinerari temàtic relacionat amb la botànica de la zona. Arribem a punta d’un morro rocós que esdevé el Mirador de la “Hoz” de Beteta, estem a 1280 metres d’alçada, i des d’aquí es contempla abastament un grandiós i espectacular paisatge.

A tocar del mirador hi ha la cova del Armentero. En total el recorregut d’anada i tornada és de 5 km, amb un desnivell d’uns 300 metres, que es fa amb una mica menys de 3 hores.
COVA DE L’ARMENTERO
Cova natural tancada per una paret de pedra seca, la porta té la llinda de fusta.
Aquesta cavitat, que esdevé un bon i ben conservat exemple, ha estat emprada des de temps remots, sobretot pels pastors per resguardar-se, amb el seu remat, de les inclemències del temps.

Cova de l'Armentero

LA CASA DE LA TOBA
Des del pont de la font de “los Tilos” cal seguir la carretera en direcció a Puente Vadillos i en poc més d’un quilòmetre, a l’alçada del PK 45, trobem la Casa de la Toba, que rep el nom per haver-se excavat en travertí, tipus de roca calcària molt porosa .
Sobre els anys 40 i 50 del segle XX, un veí de Beteta anomenat Paulino Puerta, conegut com “el tio Paulino” va ser un dels encarregats de construir el canal que va pel congost i també va construir la seva pròpia casa on hi va viure durant molts anys.
Tot i que la casa es tancada podem contemplar, a través d’una finestra, l’interior, tanmateix ens podem acostar al pati on hi ha una font bastida el 1943. També podem veure un forn amb la seva xemeneia.